Hantverkssektorn Àr den nÀst största inkomstkÀllan efter jordbruket för Indiens befolkning. Officiella kÀllor hÀvdar att det finns nÀstan 7 miljoner hantverkare i Indien men med tanke pÄ denna sektors informella natur kan det röra sig om en siffra pÄ 200 miljoner. Trots att indiska hantverkare Àr en del av en sÄ stor arbetskraft stÄr de inför nÄgra allvarliga utmaningar.
Vi tog en resa till Indien i början av 2020. Under vÄrt besök pratade vi med mÄnga hantverkare som berÀttade att de inte fick rÀttvisa löner för deras arbete. De förlorar Àven tvÄ tredjedelar av vinsten pÄ deras handgjorda produkter till mellanhÀnder. Vi fick veta att det ofta blev sÄ svÄrt att livnÀra sig att de tvingades sluta tillverka hantverksprodukter helt och förlita sig pÄ andra okvalificerade jobb.
Det var dÄ som tanken pÄ en plattform för att stödja hantverkarna slog rot. Vi bestÀmde oss för att skapa en marknadsplats dÀr de kunde sÀlja sina verk till en global publik utan att oroa sig för att förlora sina vinster. Svadia skapades med syftet att koppla ihop dem med den internationella marknaden. Drivna av uppdraget att stÀrka hantverkarna ville vi se till att de tjÀnade en rimlig lön för deras hÄrda arbete.
Detta blev desto viktigare och mer angelÀget för oss i samband med COVID-19-pandemin. NÀr smÄ företag stÀngde pÄ grund av lockdowns över hela vÀrlden var vi sÀkra pÄ att det inte fanns nÄgon bÀttre tidpunkt att komma igÄng. Vi tog kontakt med hantverkarna och diskuterade vÄra idéer om att skapa en online-plattform för hantverksprodukter, och blev positivt överraskade av reaktionen och stödet vi fick frÄn dem. De var ivriga att delta och var glada över att slippa logistiken för att skapa konton pÄ e-handelsmarknader. I vÄra samtal med dem blev det tydligt vilka utmaningar som finns pÄ en konkurrensutsatt marknad dÀr digitala lösningar Àr en viktig del av marknadsföringen. Vi försÀkrade dem om att vi skulle ta hand om alla aspekter av online-försÀljningen sÄ att de kunde fokusera pÄ sina konstverk och kreativitet.
PÄ Svadia tror vi att massproducerade, maskintillverkade varor aldrig kan ersÀtta handgjorda föremÄl. Förutom dess kulturella vÀrde Àr handgjorda produkter hÄllbara och miljövÀnliga och gör det möjligt för köparen att skrÀddarsy produkter, till skillnad frÄn varor som produceras för masskonsumtion i fabriker.
Vi har insett att det finns ett vÀxande behov och efterfrÄgan av praktiska men estetiska handgjorda produkter. MÀnniskor söker alltmer efter hÄllbara produkter som Àr autentiska och rÀttvist producerade. Genom vÄr plattform vill vi nÄ den mÄlgruppen, ni som Àr vÀlinformerade och bryr er om miljöpÄverkan av era val.
Vi hoppas att ni vill stötta oss i vÄrt uppdrag att göra skillnad i vÄra duktiga hantverkares liv! Ditt stöd kommer att gÄ lÄngt för att sÀkerstÀlla att hantverkare kan fortsÀtta att utöva traditionella indiska konstformer och föra vidare sina fÀrdigheter till andra stammedlemmar i deras samhÀlle.
Â